Konfliktid ja kommunikatsioon - kuidas me infot tajume?
Riigikohtu statistikast võib järeldada, et viimase 15 aasta jooksul on aastast aastasse on kohtuasjade arv vaid kasvanud. Kas sellel, et oleme muutumas kohtus õigust taganõudvaks ühiskonnaks on mingigi seos tehnoloogiliste lahendustega ja kiirema kommunikatsiooni võimalustega vajab ehk eraldi uurimustööd, hetkel on see pelgalt hüpotees.
Saage minust õigesti aru. Ma ei soovita meil kõigil keskaega tagasi pöörduda selleks, et konflikte vähem oleks. Mida ma soovitan on suhelda isikus, et vähendada arusaamatusi selles, mida kuuldi ja millest aru saadi. Suhtlus isikus ei elimineeri neid arusaamatusi, kui me ei räägi oma tegelikest vajadustest ja soovidest, kuid sellest veidi hiljem ja mitte täna.
Oletagem, et olete visuaalne inimene, st te “näete” infot, pigem kui omastate seda kuuldes, kompides, haistes või maitstes. Kui Teil on telefonikõne ja Te ei näe, kellega Te räägite, siis võite mitte registreerida muutust oma vestluskaaslase hääletoonis. Teile on konfliktide ärahoidmiseks absoluutse miinimumina soovitatav Skype videokõne.
Kui olete rohkem kuulmiseelistusega inimene, st parema meelega “kuulete” informatsiooni kui näete, puudute, haistate või maitsete seda. Suurema tõenäosusega tunnetate Te hääletooni muutust ka emailides ja muretsete, kui kirjapandud sõnu on vähe või emailid on liiga järsud ning peate seejärel oma kolleegiga telefonis üle rääkima, et uurida, kas neil oli kiire või on nad Teie peale pahased.
Kui Teie valdav infotajumise meel on puudutus (taktiilne ja ka kinesteetiline liikumine), siis võite leida, et Teil jääb palju informatsiooni puudu näiteks suheldes kultuuridega, kus puudutust peetakse ebaviisakaks, nt ei kätelda üldse või ei kätelda naistega. Kuna olete rohkem kehakeskne, siis Teile mõjub paremini visuaalne info pigem kui puhas audio.
Haistmine ja maitsmine on väga intiimsed informatsiooni kogumise mõttes ja loodan, et olete äris, kus just neid meeli kõrgelt väärtustatakse - sommeljeed, veini ja viski valmistajad - ning saate ilmselt kohe aru, kui midagi on tootmisprotsessis nihu läinud. Kuna need meeled on väga füüsilised, siis kohalolekut ja asjade ning inimeste nuusutamist ja maitsmist ei saa ilmselt Teie jaoks asendada telefonikõne või vestlusega. Vähemalt mitte selle ajani kui kõned ja vestlused muutuvad taktiilseteks - ma loodan, et keegi mõtleb ja arendab välja kliendikülastuse taktiilse hologrammi või virtuaalversiooni, see säästaks kõigile aega ja raha kliendi juurde liiklemisest, ning muidugi ka emissioone.
Vähesed meist on puhtad tüübid, enamik on segatüüp, kuid ka siis on valdav 1-2 meele eelistus ning minu kogemus näitab, et need, kel on hea tasakaal kõigi 5 meele osas, eelistavad võimalusel kohtuda ikkagi isikus. Seega, kui Te ei ole just väga rangelt audio-eelistusega isend, on kommunikatsioon isikus alati eelistatav, et vähendada arusaamatusi, kuigi neid täielikult vältida ilmselt siiski ei õnnestu. Oi kui kulukas globaalsete ettevõtete nõukogu liikmetele ja oi kui ebamugav neile, kellel meeldib elada Internetis. KELLEGA ja KUIDAS suhelda on Teie valik - kas jätate oma FB sõbrad vaid online-sõpradeks ja austate oma isikliku kohal viibimisega vaid oma lähemaid, kalleid ja olulisi inimesi? Kui nii, siis see on ok. Lihtsalt jätke meelde, et kui Teil on konflikt ja Te ei soovi kohtuda selle inimesega, kes Teile halba tegi, siis intuitsioonile vastupidiselt selle inimesega kohtumine võib konflikti lahendamise eesmärgil tegelikult Teile nii aega kui raha kokku hoida.
Kas teate, milline eelistus - audio, visuaalne, muu või sega - on Teil?
Kui soovite välja uurida, siis lugege lühivihjed siit ja sealt leiate ka tasuta online inglisekeelse testi, mis võtab 15 minutit: http://www.managing-change.net/visual-auditory-kinesthetic.html
Aga nüüd mõelge isikule, kellega Teil on kõige raskem suhelda. Mis võiks olla tema eelistus? Kas see, et Teie mugandate oma suhtluse tema eelistusega võiks parandada Teie suhtlust? Mõelge sellele.
90% vale tooniga suhtlemisest räägime järgmisel nädalal.